Тържество на масонството е Рокфелер център в Ню Йорк разкри изследовател


Дата: 06/12, 17:31

Редактор: Виолета Николаева

e-mail: violeta_nikolaeva_petel.bg@abv.bg

Март Атанасов 

Божествения трон - Рокфелер-център в Ню Йорк

Един от главните архитектурни символи на град Ню Йорк е Рокфелер център, замислен и реализиран през 30-те години на XX в. от Джон Рокфелер-син. Именно пред входа на откритата през 1933 г. централна сграда всяка година се издига коледната елха на САЩ, което превръща мястото в централно за целия американски континент. (Фиг. 1)

                         
                Фиг. 1 и 2

72-етажната централна сграда на Центъра е неговата емблема, уникална със своята стъпаловидна (троноподобна) структура – челно и странично. (Фиг. 2) Над трикрилия й вход се издигат четири последователни, с отстъп навътре, вертикални секции, средните части на всяка от които, по подобие на входа, е по-висока от останалите. От двете страни на основната част има по две допълнителни, симетрично долепени до нея тела. По-ниското (в основата) се състои от три стъпаловидни секции, а по-високото – от пет. 
Украса на тази сложна стъпаловидна конструкция е трикрилият главен вход, декориран с троен витраж и троен релеф. Изработен е от американския скулптор Лий Лори (1877 – 1963) в характерния за 30-те години на миналия век стил Арт Деко. (Фиг. 3, 4 и 5) В него се откроява централната фигура на Бог Отец в типичния вид на възрастен мъж с брада. 

 


Фиг. 3

Бог се разполага в облаците, откъдето спокойно и невъзмутимо наблюдава случващото се на Земята. С лявата си ръка сочи хоризонтално встрани, а в противоположната посока се вее дългата му брада, което балансира композицията. На главата си има златен ореол, проникващ рамката на входа. 

           Фиг. 4


Впечатляващ е златният му пергел, разтворен надолу и обхващащ горната рамка на входния златен стъклен витраж. (Фиг. 4 и 5) Едното му рамо опира горния десен ъгъл, където достига и стълбата, издигаща се от подножието на входа. Тя пресича през средата масивна стилизирана сфера, заемаща по-голямата част от повърхността на витража, а в противоположната страна има втора, по-малка сфера, в чийто център е забито другото рамо на пергела.


     

 Фиг. 5


Смисълът на композицията е преход от Земята (долната сфера) към Небето (горната сфера). „Посланието”, отправено от Бог към всеки посетител на Центъра, е призвание да се „изкачи” по златната стълба към неговата божествена област. Самото влизане в Центъра е изкачване към него! С косо наведената си надолу глава той сякаш намеква за това, а мощният жест с показалеца на лявата му ръка указва посоката, която трябва да се следва. 

        
Фиг. 6 и 7

В чертите на тази иконография личи влиянието на християнските миниатюри от Ренесанса, където Бог Отец се изобразява по подобен начин. (Фиг. 6 и 7) На тях неговият главен атрибут е пергелът, с който той „третира” земната сфера, а не липсват изображения, на които присъстват две сфери – земната, изпълнена с дяволи, и небесната, където е сам той. (Фиг. 7) Винаги е характерен жестът на свободната му ръка, с който, също както в „рокфелеровия” случай, той сочи настрани или нагоре. На други подобни изображения основен атрибут е тронът на Бог! (Фиг. 8) 

 

    Фиг. 8

Рокфелер център – Божественият трон 

Външността на основната сграда от Рокфелер център удивително напомня по форма на йероглифа на Озирис – древноегипетският аналог на християнския Бог Отец!, който е трон, допълван в някои случаи с око и седяща в профил човешка фигура. (Фиг. 9 и 10)

             
Фиг. 9, 10 и 11 (първоначалният замисъл на комплекса, 1931 г.)        

 

                  
Фиг. 12 и 13 


Погледната в профил, централната сграда на Рокфелер център наподобява именно този „йероглифен” трон на Озирис (фиг. 12), както и на трона на неговата съпруга Изис, която тя носи като атрибут на главата си. (Фиг. 15-18)  

 


       Фиг. 14-18


Всичко в Изис е свързано с трона! Първо, името й – Изис в превод от древноегипетски се счита, че означава трон; второ, йероглифът й – също като на Озрис – е трон, но допълнен със змия; и трето – тронът е основният й арибут, на който тя често седи и който носи на главата си вместо корона. Тя има трон под себе си, над себе си, или, с други думи, самата тя е един вид Божествен Трон. 

 


      Фиг. 19 и 20


Сякаш на Изис е посветена допълнителната сграда на Рокфелер център с форма на трон, показана на фиг. 19! Нейните странично издигащи се секции неслучайно са 3 – колкото са и секциите на трона й. За тази идея говори и бройката оригинално замислени 14 сгради на комплекса – колкото са и частите на разкъсаното тяло на Озирис според египетската митология. В античния трактат „За Изида и Озирис” Плутарх разказва за злия Тифон, който убива брат си Озирис, примамвайки го и затваряйки в ковчег, който изхвърля в морето. Именно Изис търси и намира ковчега с трупа на съпруга си, но Тифон й го отнема и разкъсва на 14 части, които разпръсва из Египет. Изис пак търси съпруга си и намира всяка от тях, които после погребва, всяка на отделно място. Членът му само, както предава Плутарх, не намира, защото след разкъсването той е „хвърлен веднага във водата и изяден от рибите лепидотус, фра(н)гус и оксиринхус. Това са рибите, от които египтяните се гнусят най-много”. 


Значението на местоположението на Троновете


Крайно интересно е и разположението на двете основни сгради с форма на трон от Рокфелер център. Като цяло той е планиран и построен така, че те се намират точно срещу фасадата на най-голямата в САЩ Римокатолическа катедрала „Св. Патрик”. (Фиг. 21 и 22) Това е уникално разположение, позволяващо на по-малката от тях да извиси ръст точно пред главния й вход. Тя е конструктивно изправена срещу катедралата. А основната сграда – Голям Трон, се пада дискретно изместена встрани, което избягва директното противостоене. Но това дава възможност настъпването на Коледа всяка година да се отбелязва по начин, „продиктуван” от нея – от деня на откриването й през 1933 г. коледната елха на града (како и на целите САЩ) неизменно се издига пред нейния вход, а не пред този на католическата катедрала, която иначе е най-големият християнски символ на САЩ. 

 


                               
Фиг. 21 и 22


В избора на това местоположение на основните сгради от Рокфелер център сякаш личат идеите на Свободното масонство. Неговото основно упование е именно Бог (In God We Trust), Озирис или, както иначе се нарича, Световният Архитект. Това местоположение загатва за едно от най-забележителните и ожесточени противоборства в историята на човечеството – това на Свободното масонство с Римокатолическата църква. В продължение на много векове католицизмът се чувства заплашен, заради което преследва последователите на масонството и това е само външната страна на конфликта. Един намек за спечеленото противоборство е надмощието в мащабите на грандиозно извисяващите ръст (особено втората) „масонски” троноподобни сгради на Центъра спрямо тези на катедралата, които са по-скромни. (Фиг. 23 и 24) Друг такъв е „открадването”, или символичното „отнемане” на Христос от Катедралата по Коледа, чието годишно най-голямо тържество протича във физическото (а също и идейно) пространство на съседния Рокфелер център. 
Прикритото и двояко значение на архитектурата и художественото оформление на Рокфелер център днес будят удивление.

 

              
Фиг. 23 и 24

Март Атанасов от Пловдив е изследовател в областта на древното изкуство, масонството и Антропософията. Автор е на книгите "Тракийските стенописи от Казанлък", "Рокфелер център в Ню Йорк и тайните жестове на масонството" 1 н 2 част, "Земният лик на Бога" и "Богомилството".
 



За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg

Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!

Последните новини виж - ТУК!


Проверка на фактите: Съобщете ни, ако видите фактологични грешки и нередности в статията или коментарите. Пишете директно на info@petel.bg. Ще обърнем внимание!


Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!

 

 

Зареждане на коментарите. Моля, изчакайте!



Спонсорирани връзки.



Министър Петкова: Към 18 април Фискалният резерв е в размер на 10,9 млрд. лв.
Дата: 20/04, 14:28

Везенков завърши първия си сезон в НБА с 225 точки
Дата: 20/04, 14:16

Президентът: Струва ми се, че Главчев все още не е разбрал с какво се е заел
Дата: 20/04, 14:02

Лекарят Спасов: 5 милиона и 400 хиляди души у нас са доктори
Дата: 20/04, 13:522 Коментара

Д-р Ненков разкри правилната посока за развитието на България
Дата: 20/04, 13:462 Коментара

Още новини
Спонсорирани връзки.

Коментари twitter Facebook
Нагоре Назад
Petel.bg © 2011 - 2024 | Пълна версия